Categories
Grupp 1 – 24

Milla Eriksson

Vinframställning är en bransch präglad av lång tradition. Människan har producerat vin i över 8000 år. Det som en gång var en jordbruksprodukt har sen femtio år tillbaka kommit att bli en kommersiell lyxprodukt. Produktionen har geografiskt sett utvidgats och idag sker vinframställning världen över. Statistiskt sett står EU-länderna för närmare hälften av världens vinodlingsarealer samt den längsta traditionen av vinodling och vinframställning.


Men i vilken del av vinvärlden platsar Sverige in? Hur ska Sverige profilera och etablera sig som vinland i en redan så storskalig bransch där andra motspelare har klart bättre förutsättningar? 

Inne i en av de gamla byggnaderna i Slakthusområdet i Göteborg kläs väggarna nu av en kombination av svarta och vita, både minimalistiska men ändå rustika, paneler. I rummet längst in skymtas stora trätunnor uppradade längs med ena väggen medan andra sidan fylls av maskineri i blänkande stål som lyses upp av det vita ljuset från spotlighterna i taket. Vi befinner oss nu inne på Skandinaviens första urbana vineri. 

Restaurang och bar man möter vid ingången till Wine Mechanics. Foto: Milla Eriksson

Kenneth Gustafsson, grundare av det urbana vineriet Wine Mechanics, var först med att introducera urbana vinerier för Skandinavien. Men vad är egentligen ett urbant vineri? Kenneth förklarar att det innebär att man placerar sin vintillverkning i en urban stadsmiljö istället för ute på landet. Druvorna odlas alltså utomlands för att sen transporteras in till den urbana anläggningen för att där genomgå krossning, jäsning och lagring.

Kenneth Gustafsson, grundare av Wine Mechanics. Foto: Wine Mechanics Press

Däremot skiljer sig metoderna. I västra Europa jobbar man med metoder som etablerats under lång tid, förändringarna har varit knappa och odlingsområdena är oförändrade. Att arbeta så traditionsbevarande kan betraktas som hinder för ny experimentering och kvalitetsförbättring. För på andra håll är inställningen till experimentering och utveckling mer positiv. I länder som exempelvis Sydafrika och Australien har vinindustrin brett ut sig fort och dessa länder är idag starkt etablerade på världens vinmarknad. Kritiker hävdar att detta mer kommersiella sätt att framställa vin på tar bort det pittoreska med det.

Men att rucka på spelreglerna gällande vinframställning tycker Kenneth kan vara gynnsamt för branschen, allt måste inte ske på det klassiska viset på en idyllisk vingård. 

Man måste våga göra saker på sätt som andra inte gör!

– Kenneth Gustafsson

Kenneth instämmer dock med att tradition är fint och något man bör hålla fast vid. Men i och med att Sverige är så nytt som vinland menar han också att det öppnar upp för att bryta tradition och att utmana de etablerade normerna kring att vinkonsumtion ska betraktas som något så pretentiöst.

– Jag vill att det ska vara folkligt, folkligt på ett kul sätt. Inte folkligt som i Ullared eller Böda Camping utan folkligt mer som “fan det är inte så jävla pretto, det är inte så svårt”.  

Samtidigt som konversationen pågår kan man från loftet där vi sitter se rätt ner i produktionen av vinerna. En trappa ner tillverkas det vin, vin mitt i city. Man ser den entusiastiske Erik Jonsson, vinmakare hos Wine Mechanics, vanka av och an med blicken fäst på det mäktiga maskineriet som är i full gång att omhänderta druvorna. 

Vineriet inne på Wine Mechanics. Foto: Wine Mechanics Press

Det är först under de senaste tio åren svenska viner har varit kommersiellt tillgängliga enligt Föreningen Svenskt Vin. Vårt klimat, våra temperaturer och våra väderförhållanden förhindrar vinbranschen att fullt frodas likt den gör i andra länder i världen. Trots detta tror Kenneth att Sverige som vinland har en ljus framtid. 

– Jag tror definitivt på att Sverige kan bli ett intressant vinland. Istället för att se på Sveriges miljö och klimat som något negativt bör vi betrakta det vi har som tillgångar, möjligheter till att framställa något nytt och unikt.  

Fortsättning av restaurangen med skymt av vineriet i bakgrunden hos Wine Mechanics. Foto: Milla Eriksson

Sen Kenneth för sju år sedan inledde projektet med Wine Mechanics har han märkt av hur vinintresset bland Sveriges befolkning ökat. Däremot tycker han att vissa kan bli snåla av sig vid inhandlande av vin.

– Oavsett vilken ekonomi man har så är det såhär “Ska jag köpa ett vin för 120 kronor eller 180 kronor?”. Vissa vet inte vad den här femtio- eller hundralappen kan göra för skillnad. Man kan se det som såhär, antingen kan man gå och välja box-vinet på systemet, men bakom det ligger verkligheten som oftast innebär sämre arbetsförhållanden och storskalig massproduktion. Eller så väljer man ett vin som är schysst tillverkat, nära inpå, där man också stöttar lokal ekonomi. 

Med detta sagt menar Kenneth att skälet till han valde att öppna upp ett urbant vineri i Gamlestaden grundar sig på att han ville ta med sig det nytänkande och moderna han upptäckt i Toronto i USA till Sverige och kombinera det med de råvaror och tillgångar vi har i Sverige.

– Vi har kalla, friska vatten, jordbrukare på hela slätten och små mikroodlare runtom i landet. Jag vill att man ska kunna använda det lokalproducerade så mycket som möjligt, både för kulturen och vinbranschens framtids skull.  

  Trenden att äta och dricka mer av det som är lokalt producerat har dock tagit fart allt mer de senaste åren anser han, något som ligger den svenska vinindustrins framtid till fördel.  

– Det ligger som en stark trend och har varit ganska länge att man kommer tillbaks till att man vill äta och dricka lokalt. Såhär, vill du att ditt kött kommer från Argentina eller vill du ha det här från Skövde? Vill du ha äpplen från Lerum eller äpplen från Nya Zeeland?