Categories
Grupp 1 – 24

Maja Skvagerson

Skapandet bakom kulisserna på Göteborgsoperan

Djurmasker i papier-maché, färggranna klubbor, stora luftballonger. Varje år sätter Göteborgsoperan upp ungefär 20 produktioner och till alla föreställningar tillverkas massvis av rekvisita. 
– Det är en utmaning att återskapa känslan 90 gånger om och om igen, säger Roman Lindqvist som jobbar på Göteborgsoperan.

Attributmakare och rekvisitör Ellinor Olsson rör sig kvickt genom de stora utrymmena bakom Göteborgsoperans stora scen. Runtomkring står gigantiska ställningar, sängar som det växer kaktusar ur, och klargröna luftballonger 
– Det här är till Den flygande holländaren som har premiär snart och det som står där bakom är till Wicked, säger Ellinor Olsson och pekar.  
Hon har ett grått förkläde på sig och under armen bär hon en rosa lampskärm. På väg till attributmakarnas verkstad stöter hon på sin kollega Johan Wejstål. Han bär på en flisig träställning som han hämtat från snickeriet där de snabbt fixat ihop en nödlösning. 
– Nu repar de i källaren men allt sitter ju fastskruvat på scenen så snickeriet satte ihop den här lite snabbt så de kan repa, säger Johan Wejstål.  

På avdelningen för attribut och rekvisita jobbar åtta personer. Som attributmakare tillverkar man alla tänkbara föremål som kan behövas till produktionerna. Som rekvisitör förbereder man all rekvisita till repetitioner och föreställningar samt ser till att all elektronisk rekvisita är laddad. Alla på avdelningen är både attributmakare och rekvisitörer. 
– Vi skiljer på det de två jobben. På scenen är man rekvisitör och här uppe är man attributmakare, säger Ellinor Olsson. 

I vissa fall finns det tydliga gränser vilka uppgifter som tillhör attributmakarna, men ibland överlappar uppgifterna med de andra avdelningarna. 
– Ja, som ljus till exempel. Vad kan de göra och vad kan vi göra? Som de små LED-lamporna som sitter på kostymerna till Wicked, det kunde Johan här göra, säger Ellinor Olsson 
En enda produktion omfattar allt från regissörer och scenografer till snickare och skådespelare. Alla har olika åsikter. 
– Man måste vara en kameleont. Ta in utan att värdera och bara hitta lösningar, säger Roman Lindqvist som jobbar med specialeffekter. 

Ellinor Olsson håller upp en grön kavaj med lysande lampa från musikalen Wicked. Foto: Maja Skvagerson

Varje höst sätter Göteborgsoperan upp en musikal som är årets stora projekt, i år är det Charlie och Chokladfabriken som har premiär i september men attributmakarna började förbereda rekvisitan till produktionen redan kring årsskiftet.  
 – Den stora utmaningen nu är att allt ska ner i den stora flaskhalsen. Kostym, ekonomi, material. Allt ska gå ihop, säger Mira Johansson, rekvisitör och attributmakare. 
Inflationen påverkar som allt annat även kultursektorn. Anslagen för kulturverksamheterna ökar inte i takt med de fasta kostnaderna såsom kostnader för fastighet och personal.  
 – Vi har fantastiska publiksiffror, det är inte där problemet ligger. Oavsett om vi säljer ut varje föreställning kan vi inte springa ikapp glappet mellan våra kostnader och anslagen, säger Marie Branner som är pressansvarig på Göteborgsoperan.  
Den 8 november 2023 fick Göteborgsoperans vd Christina Björklund i uppdrag att ta fram en åtgärdsplan för det ekonomiska läget. Målet är att förbättra det ekonomiska resultatet med 50 miljoner kronor 2024–2027. För att nå målet behöver Göteborgsoperan minska utgifterna samt öka intäkterna. Vilka ändringar som kommer ske har ännu inte bestämts.  
 – Ambitionen är som alltid att publiken och vår personal ska drabbas så lite som möjligt av förändringarna, säger Christina Björklund i ett pressmeddelande. 

Mira, Teddy och Stephani i verkstaden. Foto: Maja Skvagerson

Teatervärlden är ganska trendkänslig. Just nu ska det vara mycket vågade specialeffekter och mycket färg.

Charlie och Chokladfabriken är en musikal baserad på Roald Dahls bok Kalle och Chokladfabriken. Det har även gjorts ett flertal filmer baserade på boken. I film behöver man bara kunna göra en häftig special-effekt en gång men i teaterns värld måste man kunna återskapa den. 
– Vi måste kunna återskapa känslan om och om igen i 90 föreställningar, säger Roman Lindqvist. 
På samma sätt som publiken för film konstant vill se allt häftigare specialeffekter gäller samma för teater. Ellinor Olsson har sett en förändring med tiden. 
– Publiken blir kräsnare och vill ha toppade upplevelser. Det blir mer utmaningar och rekvisita.  
I förra årets musikal ,Wicked, var det mycket rekvisita som skulle lysa och röra sig. I verkstaden står massvis av rekvisita i form av färggranna klubbor och annat godis som är gjort för Charlie och Chokladfabriken. 
– Teatervärlden är ganska trendkänslig. Just nu ska det vara mycket vågade specialeffekter och mycket färg, säger Mira Johansson. 
Den nuvarande vågade och färgsprakande trenden reflekterades i Wicked och vi kan förvänta oss det även i Charlie och Chokladfabriken. 

Foto och bild: Maja Skvagerson