Categories
Grupp 1 – 24 Uncategorised

Kajsa Andersson

Booktok har satt sin prägel på Göteborgs ”bokgata”

Fenomenet ”Booktok” började trenda på appen TikTok år 2020. Kreatörer och användare började dela boktips och recensioner kring böcker de läst. Plötsligt blev det populärt att läsa och försäljningsstatistiken stack iväg.

Fyra år senare märks trenden fortfarande av i Göteborgs bokhandel.

Det är måndag förmiddag och storstadsvimlet som normalt syns i centrum saknas. På Kungsgatan, en av Göteborgs mest bokaffärs-täta gator, finns endast ett fåtal människor som rör sig mellan butikerna.

En av de nyare affärerna på gatan är The English Bookshop som öppnade sina dörrar 2022. Affärens få kvadratmetrar präglas av instrumental musik och engelska titlar från golv till tak. Direkt innanför entrén står ett bord fyllt med böcker i alla olika genrer. Vad böckerna har gemensamt är att de just nu trendar på TikTok.

“Det har verkligen blivit en stor skillnad sedan TikTok kom”

– Miranda Blomberg, butikschef The English Bookshop
The English Bookshops TikTok-bord, fyllt med titlar som trendar på appen. Bild: Kajsa Andersson

– Vi har samlat en massa böcker som är stora på TikTok just nu, sen försöker vi hålla den någorlunda uppdaterad med vad som verkar vara efterfrågat, säger butikschefen Miranda Blomberg.

Bakom kassan i butiken berättar Miranda om vilken effekt Book-tok haft på butikens försäljning och vilken förändring hon själv märkt sen fenomenet dök upp.

– Det har verkligen blivit en stor skillnad sen TikTok kom och det är jättekul, säger hon.

Fantasy och romantik är de generar, som enligt Miranda, är de mest populära. Vad gäller författare och titlar varierar det ofta.

– Det var jättemycket Colleen Hoover ett tag. Hon var ju epidemin av TikTok i början. Nu på sistone har Hanna Grace och boken Icebreaker blivit populär. Mycket hockeyböcker har det varit senaste månaderna, säger hon.

Entrén till The English Bookshop Bild: Kajsa Andersson

När Booktok växte fram under pandemin gjorde försäljningsstatistiken samtidigt ett lyft. Enligt Svensk förläggaresförenings statistik blev 2021 ett rekordår för svensk bokförsäljning som uppgick i 5,1 miljarder kronor. Trots att det året efter sjönk blev 2022 det näst bästa året för svensk bokförsäljning någonsin.

På andra sidan gatan från The English Bookshop ligger bokhandeln Adlibris på ett hörn. Inne i butiken står två tjejer i tonåren och kikar bland engelska titlar och längre ner i affären, på en annan avdelning, väljer en man mellan två tecknade barnböcker han håller i varsin hand.

Ett av Adlibris Tiktok-bord fyllt med böcker i genrerna fiction och romantik. Bild: Kajsa Andersson.

Även Adlibris har egna ”TikTok-bord” tillägnat liknande titlar som hittas i The English Bookshop. En av butikens anställda, Enikö Suveg, som står och sorterar bland historiska klassiker, berättar att borden har en viss popularitet.

– Vi har ju två bord som är till för TikTok-böcker och där säljer ju nästan allihop, berättar hon och fortsätter:

– Man ser ofta att folk tipsar varandra när de står vid borden och berättar för varandra vilka böcker de läst. Så det är väldigt roligt.

Hashtagen Booktok har använts under 28,6 miljoner inlägg på TikTok. De mest gillade publikationerna har miljontals visningar och i kommentarsfälten delar användare med sig om vad de tycker om böckerna som visas. Kommentarer som ”Skriver direkt in alla böcker på min lista” och ”Den boken är min favorit, den är så bra” hittas under svenska kreatörers videor under taggen.

Ett ögonblick senare kliver ytterligare två tonåringar in i Adlibris butik och strosar runt bland de två borden. Kompisarna som båda är i tonåren berättar dock att de är lite skeptiska till Book-tok-trenden.

– Jag tycker ofta att böckerna på TikTok är lite överhypeade. Ofta kommer det ut böcker samtidigt som är bättre men som inte får samma uppmärksamhet, säger en av de två och den andra nickar.

Fakta: TikTok och BookTok TikTok: App skapad 2016 där folk delar med sig av videos och bilder. Populärt att lägga ut på appen är dansvideor och läppsynkningar. Bakom appen står det kinesiska företaget Bytedance.

BookTok: Nischad sida av TikTok där namnet är en kombination av appens namn och det engelska ordet för bok. Användare delar med sig av bokrelaterade inlägg. Detta kan vara till exempel recensioner och tips.

Trots att det finns många, speciellt i yngre generationer, som dragits in i bokvärlden på grund av TikTok finns där också en del skepticism kring appens inflytande. Det finns enligt butikschef Miranda Blomberg många som delar tron om att böcker som recenseras på appen inte ska ha samma status som andra böcker.

– Det märks att många ser ner på TikTok och böcker som visas där och tänker att det kommer att vara skräp. Det enda en TikTok bok betyder egentligen är att den är stor på appen. Det betyder inte att det är en dålig bok, säger hon.