Categories
Grupp 1 – 24

Jesper Stomberg

Göteborg bygger Sveriges största spårvagnsdepå 
– 400 miljoner kronor billigare än förväntat

 


Snart står megaprojekt färdigt. I februari kommer dörrarna till Sveriges största spårvagnsdepå slås upp på Ringön.
En månad före öppning har projektet kostat 1.3 miljarder kronor.
400 miljoner kronor under budget.

Det är 330 meter mellan portarna på vardera kortsida av verkstaden. Tre spår sträcker sig från höger till vänster. En ensam spårvagn står själv i den massiva salen. I lokalen ekar det röster på tre olika språk, svenska, tyska och engelska. Rösterna kommer nedifrån spårvagnen. Här i ett hål under rälsen utbildar de tyska ingenjörerna teknikerna här i Göteborg på hur man använder den nya moderna hjulsvarven. De pekar på skärmar och metallflisor flyger från hjulen på spårvagnen. 

En liten del av fasaden på den nya spårvagnsdepån.

Göteborgs spårvagnsdepåer:
Just nu finns det depåer på fyra platser i Göteborg: Ringön, Majorna, Rantorget och Slottsskogen. På depåerna gör man diverse underhålls- och reparationsjobb på Göteborgs alla spårvagnar.    

– Den här nya kan svarva två axlar samtidigt, innan kunde vi  bara svarva en.

Den ger oss också bättre kvalitet tack vare den här nya moderna tekniken, säger Jonas Hedström, verkstadschef och högsta ansvarig på Ringöns Vagnhall.

Kollektivtrafiken i Göteborg expanderar. Snart kommer spårvagnar att åka längs Lindholmallén och det finns planer på en tunnel under Göta älv med spårvagnskapacitet. Antalet spårvagnar ökar också, även så längden på dem. Expansionen har dock sitt pris. Ringöns spårvagnsdepå beräknades kosta 1.7 miljarder kronor. Men en månad innan öppning är kostnaden avsevärt lägre på 1.3 miljarder kronor. Jonas Nordin, tidigare fastighetschef för depån, berättar att det var besvärligt när Västra Götalandsregionen skulle ta över projektet, vilket kan förklara överskottet. 
– Det var osäkerheter kring projektets innehåll, säger Nordin. 
Vi har sökt efter ett förtydligande från nämnden utan att få svar. 

Uppställningsytan som används idag.

Svarv:
En maskin för skärande bearbetning av föremål där man låter arbetsstycke rotera medan verktyget hålls stilla. Används i sammanhanget för underhåll av hjulen på spårvagnen.

Precis intill den nya svarven ligger två stora rum, en klottersaneringshall och en tvätthall. Men såpa och saneringsmedel luktar det inte. Bara en svag doft av sågspån fyller näsan. Snart är hela verkstaden färdigbyggd. Om allt går som det ska räknar Hedström med att verksamheten ska kunna dra igång den 28 februari i år. Dock bara på halvfart.

– Vi kommer ha några månader på oss att lära känna lokalerna. Vi ska möblera, ställa dit verktyg och ha säkerhetsgenomgångar med personalen. På sommaren ska vi även testa hela anläggningen med spårvagnar för att lära oss hur allt fungerar, säger Hedström. Anläggningen ska gå på full fart i mitten av augusti, vilket motsvarar mellan 60 och 70 spårvagnar i omlopp samtidigt.

M33:
En spårvagn av märke Bombardier.
Levererades från 2019 till 2023 och
togs i drift i september 2020.
Grundleveransen bestod av 40
spårvagnar á 33 meter. (Till vänster på
bilden)
M34:
En längre version av M33 typen.
40 vagnar beställdes i september
2021 för leverans under åren
2024-2027. Ytterligare 20 vagnar
beställdes i maj 2022, sammanlagt
kommer 60 stycken spårvagnar
av typ M34 att levereras.

Vi måste
hänga med
för att vara
i världsklass

Jonas Hedström

Spårvagnsdepån är en kilometer lång. Det är Sveriges, till ytan, största. Totalt sett hade den kunnat husera nästan hälften av alla Göteborgs spårvagnar. Det är de nya, längre, spårvagnarna som ställer högre krav på anläggningen och som till stor del ligger bakom beslutet att bygga ut spårvagnsdepån. Större lokaler krävs, men också nyare teknik i verkstaden. De nya  spårvagnarna är mycket mer tekniska än de äldre. M33 och M34 kan via en dator kommunicera deras behov av bland annat underhåll. Vilket underlättar för teknikerna. Utvecklingen mot en mer tekniskt avancerad arbetsplats ser Hedström på med positiva ögon. Han säger att de länge har längtat efter de nya spårvagnarna.

– Jag tror vagnarna ger oss och våra anställda möjligheten att utvecklas mot framtiden. Vi måste hänga med för att vara i världsklass, säger Hedström.

Sakta glider en spårvagn in på den relativt lilla uppställningsyta som redan får användas idag. Ett stenkast bort ligger den nya verkstaden, men närmare än såhär får spårvagnsföraren inte köra. Med ett högt gnisslande tjut stannar vagnen till. Just nu är platsen ganska fattig på spårvagnar. Idag är Ringön den minsta av alla fyra depåer i Göteborg. Men om cirka en månad kommer den vara absolut störst.