Categories
Uncategorised

Linnea Sarkar

Tantrisk afton lockar besökare

Yoga och tantra är bara några exempel på aktiviteter som har i uppgift att främja den psykiska hälsan såväl som den fysiska. På Mahalaya i Kviberg träffas människor varje tisdag för att delta i evenemanget tantrisk afton”. 

Det är tisdagskväll och ytterdörren öppnas av en kvinnlig gestalt. Iklädd en beige blus och gröna utsvängda byxor kliver Ea Bergstrand in med en stor gryta i händerna. Hon går in till köket och lämnar den kalla maten. Hallens väggar är klädda i lysande gul färg och längst ner från korridoren hörs ett dunkande ljud, dovt men självklart hör man trumman från källaren.

Dörr på Mahalaya Center i Kviberg. Foto: Linnea Sarkar

– Hela huset brukar vara fullt av liv, i källaren är det ofta musiker. Ibland får man gå ner och fråga hur länge de ska hålla på om man ska meditera här snart, säger Ea.

Rummet som kallas “salongen” har ljusa väggar och ett svart trägolv, utanför står solen lågt på himlen och de sista solstrålarna lyser in genom fönstret. Längst fram i salen står det asiatiska slaginstumentet, gong, vars metall blänker i solen. I det motsatta hörnet står det ett rött litet träbord med flisor och avflagnader, omringat av en grön liten träsoffa och en röd liten fåtölj. 

– I grund och botten så står tantran för att vi ska expandera. Du ska expandera som människa – och att vara människa innebär inte bara att låna denna köttiga kroppen en stund; det handlar inte bara om att tänka dina tankar eller känna dina känslor; eller att ha dina sensationer av den här kroppen. Någonstans handlar det om helhet, vad gör du med ditt liv och vad är meningsfullt i att vara här, säger hon. 

Tantra i Sverige har sina rötter i Oshorörelsen från Indien, Peter Åkerbäck som är studierektor på sociologiska institutionen i Stockholm har studerat den tantriska rörelsen.

– Oshorörelsen hade idén om att människor hela tiden var socialiserade in i massa beteenden som egentligen inte var ett “äkta jag” – så därför skulle man hitta ett äkta jag. Han berättar även att de som utövar tantra gärna vill göra en koppling till religion. 

Clementinformade kuddar i en ring. Foto: Linnea Sarkar

– Det är viktigt för många av de som både praktiserar och lär ut det här, att den här kopplingen finns. Det tror jag har att göra med det individualistiska landskapet som vi har i Sverige idag. Kan man koppla in det andliga så får det en större legitimitet. 

In genom dörren till salongen kliver en ännu en kvinna in, Mimmi Bergman heter hon och assisterar dagens kurs. Det axellånga håret med små lockar trillar fram bakom öronen. Hon börjar lägga ut yogamattor i mitten av rummet och ovanpå läggs det tio orangea kuddar, formade som små clementinklyftor.

Tantra återfinns i buddismen och hinduismen, men har inom västerländsk kultur fått en sexuellt rykte. Det förknippas ofta med sensuell massage, men Ea Bergstrand dementerar att det måste göra det.

– Vi jobbar med essensen här ikväll; av att känna livet i oss. Och det kan man göra på flera olika sätt, men jag vet googlar man på tantra så får man fram att det är långa kramar, det är mycket avklätt och mycket fokus på beröring, säger hon.

– När man kommer till mig ska man vara varse om att man inte kommer för en massage, man kommer för en terapisession. Så där får man också som teraput vara noga med “vad gör jag, kan man boka mig för vad som helst och vad är min approach”.

Peter Åkerbäck poängterar att det finns många grenar inom den tantriska rörelsen; det finns stora skillnader i hur den tar sin form. Man behöver inte söka sig till tantran för erotiska upplevelser, men det fokuseras mycket på beröring, närvaro och kärlek vid kurserna.

– När man pratar om den traditionen så menar de att tantra kan man göra när som helst, det handlar om att vara närvarande – man kan göra tantra när man går och handlar på konsum till exempel. Men det finns ett tillfälle i våra liv där vi måste vara absolut närvarande för att det ska vara bra, och det är när man umgås sexuellt med någon annan. 

“Man äter inte med fienden”

Ea Bergstrand tittar på träningsklockan som klär hennes handled, sedan reser hon sig och går ut i köket. Köket lyser i en grön färg, från golv till väggar. Längst med fönstret hänger det gardiner klädda med tulpaner i rött, rosa och orange. Hon ställer kastrullen på spisen och börjar värma upp soppan. Sakta börjar rummet spridas med en varm doft av chili. 

– Det dukas upp inför en middag där gruppen får äta tillsammans. Det finns en tanke bakom det, man äter inte med fienden. 

I det gröna köket serverades maten. Foto: Linnea Sarkar

Tillbaka i salongen fortsätter Mimmi Bergman förbereda för deltagarnas ankomst, efter att hon har lagt upp kuddarna börjar hon plocka fram ljus från runt omkring salen. I mitten av mattorna ställer hon sex små ljus omkring en större ljuslykta.

– Jag började med tantra för att jobba med mina inre och yttre komplex, säger hon och stannar upp när hon tänder ljusen. Hon förklarar vidare att hon de senaste två åren hållit på med tantra.

– Tantra handlar om att spegla varandra, att mötas i upplevelsen. Yoga och tantra hör ihop, men är olika grenar, fortsätter hon.

Entrédörren öppnas och de första deltagarna kliver in. Direkt blir det välkomnade av doften av mat som hänger i luften och lockar människorna in i köket. När alla har anslutit presenterar Ea Bergstrand maten.

– Morots- och chilisoppa med glutenfritt bröd.

Deltagarna samlas i köket och tar för sig av middagen sedan kommer de en efter en och sätter sig på yogamattorna på golvet; de sätter sig i en ring med ljusen i mitten. Lågmälda konversationer förs i takt till den lugna musiken. När tallrikarna blivit tomma och ställts ut i köket stängs dörren och kursen börjar.