Categories
Uncategorised

Carl Malmborg

Hit kom vintern i mars.


Alebackens skidanläg-gning öppnade rekordsent denna säsong. Höga elpriser och ett skiftande klimat har tvingat anläggningar att fatta svåra beslut. En dålig säsong till kan innebära slutet för den ideella föreningen.

Det finns alltid mycket att göra i backen. Under öppningshelgen kom det cirka 600 åkare per dag.

Som ett vitt ärr skär Alebackens skidanläggning genom den gulbruna vegetationen. Vinden har tilltagit från väst när den nu trycker sig genom dalen i Alafors utanför Göteborg. E45:an ger ifrån sig ett susande läte, men ett annat ljud fångar uppmärksamheten. En röd pistmaskin bullrar upp och ner för den vita sluttningen. Två personer i röda jackor förbereder en skidlift. Den ena personen är en man i övre medelåldern medan den andra är en liten pojke. Ingen av dem får betalt för sitt arbete här.

– Vi kommer direkt från jobbet nu, allihop. Men men, det är ju fri vilja, säger Kenneth Karlsson, driftansvarig vid Alebacken.


Skidanläggningen drivs ideellt och när backen är öppen för allmänheten kan det bli många arbetstimmar för de som driver backen.


– Nu har det varit mycket den sista veckan här. Man har nästan lagt en trettio timmar i veckan, minst. Sen har jag varit här på natten en flera gånger, säger han med blicken mot backen.

“Blir det 7 liter vatten som går ut så blir det 14 liter snö”

Kenneth Karlsson, driftansvarig vid Alebacken

Alebacken öppnade den 3 mars för säsongen, deras senaste öppning någonsin. Nu är det två veckor senare och de har tur om de kan få en vecka till. Väderförhållandet tillåter inte snökanonerna att producera snö. Kenneth beskriver processen.


– De kör igång med en gång när det är två tre minus ute, då kan vi köra. Är det två minus och det blåser västanvind, då är det ingen idé att köra för då kommer de lägga på sig själva. Men är det nordlig vind kan vi köra på en till två grader, minus.


I backen finns det tolv snökanoner, tio är långa lutande stolpar, även kallat lansar, och två är större, fläktliknande, turbiner. Allt är automatiserat och systemet startar igång när
temperaturen, vinden och luftfuktigheten är bra.


– De ska starta upp själva och så kommer det larm om det är fel, säger han och pekar på sin telefon.

Mycket vatten går åt när kanonerna är igång. Lansarna förbrukar tre liter i sekunden medan turbinerna förbrukar sju liter i sekunden. Mycket vatten går in men ännu mer snö kommer ut.


– Blir det 7 liter vatten som går ut så blir det 14 liter snö. En vattendroppe är liten men is expanderar, förklarar han.


Denna process kräver mycket energi och energipriserna har varit höga större delen av
säsongen. Här i södra Sverige har vissa skidanläggningar varit villiga att betala summan, medan andra har fått hoppas på att det naturliga snöfallet ska ta vid. I mångt och mycket har det snöfallet uteblivit, men för två veckor sen slog en köldknäpp till, och då elpriserna gått ner såg Kenneth och kollegorna en sista chans att få öppnat backen.

Pistmaskinen.

Pistmaskinen stannar några meter bort och ett lugn faller med tystnaden. Tim Bådenmalm
sitter i förarsätet. Han är pappa till pojken som hjälpte till vid skidliften, det är inte ovanligt
att hela familjen engagerar sig i föreningen. Snart ska liftarna öppna, två barn i hjälm och
pjäxor sitter på en bänk och väntar.

Innan dess finns det lite snö kvar att schakta och Tim- Bådenmalm vill visa hur det går till. Efter att ha klättrat upp på ett av de meterbreda banden kommer man in i en bred hytt som doftar ny bil. När föraren slår på motorn igen visar temperaturmätaren 6°C och ljudet i hytten skvallrar om att det kommer bli en tur med få ord.


Andra skidanläggningar har också haft det svårt denna vinter. Vallåsens skidanläggning i
södra Halland beslutade att stänga ner för gott, detta meddelade Branäsgruppen i ett
pressmeddelande under tidig höst 2022. Man pekade på det milda klimatet och de höga
elpriserna. Utgifterna i förhållande till intäkterna blev inte försvarbara. Vid årsskiftet kom Falköping tidning ut med uppgifter om att Mösseberg i Falköping beslutat att ställa in Tour de Mösseberg då elbesparingar drabbar snötillverkningen.

Klimatet.

Elpriserna har sjunkit sedan dess toppar i början och mitten av skidsäsongen och hur elpriserna kommer se ut nästa säsong kan ingen veta. Att väderförhållanden kommer fortsätta vara ostadiga är något man vet mer om. Måndagen den 20 mars slog FN:s klimatpanel, IPCC, fast att begränsningen av klimatuppvärmningen till 1,5°C kommer bli en enormt svår uppgift. Redan idag ligger uppvärmningen på 1,1°C.


Snön är blöt och trög men pistmaskinen gör ett snabbt jobb då den trycker fram snön med en
bred plog som sedan slätas ut av draget som sitter bakom fordonet. Det sista som ska schaktas är ett djupt skidspår där brun jord blottats efter många åk.

– Vi har två klubbar som tränar här: Västalpin och Göteborgs slalomklubb. De stakar ju banor
två dagar i veckan, säger Tim över bullret.

I garaget trängs pistmaskinen med snöskotrar, en sexhjuling och en pistmaskin av äldre modell. För att få råd med den nya pistmaskinen fick föreningen söka EU-bidrag.

Varför kämpa i motvind?

Han gör en sista sväng som tar oss orimligt nära diket och bättrar på åksjukan innan han
parkerar i det trånga garaget. Mellan en snöskoter och en sexhjuling står Kenneth som fått sällskap av Alebackens styrelsemedlem Linda Skånberg. Alla intäkter från liftkort, kiosk och uthyrning går till underhåll av anläggningen. Med färre intäkter från åkare ser framtiden oviss
ut.


– Det beror väl på investeringarna då, hur länge våra grejer håller, säger Linda Skånberg.


När känner då Alebacken att de inte skulle kunna klara av att driva anläggningen längre?

“Man öppnar och så kommer massa folk som är jätteglada”

Kenneth Karlsson, driftansvarig

– Om vi inte öppnar nästa år överhuvudtaget, men då tänker jag också att då får man verkligen gå och prata med kommunen. Kan de rädda oss på något sätt?


Före öppningen gick det diskussioner i laget om de skulle ha möjlighet att öppna alls. Skulle
det ens komma några åkare när marken är torr och knoppar syns på träden? Hon fortsätter.


– Vi är ju en skidbacke, vi behöver ju ha öppet, det är därför vi är här. Uppenbarligen så var våra farhågor… de besannades ju inte. Tvärtom, hade vi minsta tvivel så fick vi det bekräftat att det hade vi inte behövt ha på lördagen, när allt folk kom.


Trots de motgångar som personalen vid Alebacken fått möta kämpar de vidare med att ge göteborgarna skidåkning på hemmaplan. En gemensam nämnare driver de tre rödklädda
individerna som samlats i pistgaraget.

Kenneth Karlsson
Tim Bådenmalm
Linda Skånberg

– Man öppnar och så kommer massa folk som är jätteglada, strålar, åker skidor, fikar, det är en morot, säger Kenneth Karlsson med de andras medhåll.


När vi lämnar garaget har skymningen övergått i djupt blått mörker. Men med mörkrets intåg
har ljudet i backen förvandlats. Liftarna surrar, tjoande barn hörs runt omkring, och under lampornas vita ljus ekar skäret från både inövade och ovana svängar. En sista blick upp i backen och i det svagare ljuset vid sidan av skymtas en till backe, utan snö. Under årets snöfria månader åks här downhill med cykel. En framtid utan snö kanske inte innebär slutet för Alebacken.

“I’m here with my friends who’s visiting from Poland. I’ve only skied once before”

Suriya Bhupalan, Skidåkare