Categories
Uncategorised

Hugo Göthberg

Internet – Lovisas bästa galleri

På senare år har den moderna konstnären behövt nya knep för att kunna nå ut med sin konst. På den ständigt förändrande konstmarknaden har sociala medier visat sig vara nyckeln för framgång. 

– Man måste kunna lite av allt för att överleva, säger konstnären Lovisa Sköld. 

I ett hus ett stenkast från Stigbergstorget i Majorna ligger ett kollektiv där kulturskapandet sitter i väggarna. Här är golven nymoppade och glänser när vårsolen tränger sig in genom fönsterna. Doften av såpa, nybryggt kaffe och oljefärg blandar sig och sprids i lokalen. I ett av de flera små rummen pryds väggarna av målningar som har uppmärksammats av tusentals personer på internet. Målningar som för många ögon lika gärna kunde varit fotografier tagna av den mest

Några av Lovisas färdiga tavlor. Foto: Hugo Göthberg

skickliga fotografen. 

– Det började med att jag gjorde den här lila lackkjolen, säger Lovisa Sköld, 36.

Hon bläddrar mellan några tavlor som står lutade mot en vägg. De är insvepta i bubbelplast och det prasslar när hon tar upp tavlan föreställande den lila lackkjolen.

– Jag jobbar alltid efter teman och just nu har jag varit besatt av material som plast och lack. Det blir så levande med allt blänk och alla skuggor. 

Delade åsikter

Den konstgenre som Lovisa Sköld utövar kallas för realism. Fokus ligger på att skapa en illusion så lik verkligheten som möjligt och där allt abstrakt tänk åsidosätts. Det är en genre som har haft stor framgång i USA. Även om genren börjat få fäste i Sverige så är det fortfarande få konstnärer som aktivt utövar den. 

– Det finns både för- och nackdelar med att vi inte är så många. Ibland är det till exempel svårt att sälja för offentliga sammanhang då man oftare kanske vill ha något abstrakt.

Dagens konstprojekt. Foto: Hugo Göthberg

Vissa gillar inte realism, säger Lovisa och skrattar.

I mitten av den ljusa ateljén står ett staffli med dagens projekt. Hon tar upp penseln med beige oljefärg och gör några drag på den spända handen som håller i en kettlebell.  Hon började med tavlan idag som är en del av en uppsättning bestående av åtta verk. När den är färdig kommer den att förställa en hand hållandes i en blänkande lila kettlebell.

Kritiker till konstgenren menar ofta att realism saknar djup och känsla och att man lika gärna bara kan ta ett fotografi om det nu är verkligheten man är ute efter. Men även om viss kritik riktas mot konstgenren har Lovisa själv enbart bemötts av positiva reaktioner. Inte minst på sociala medier. 

–Det känns som att folk blir jätteimponerade, framför allt på Twitter. Där är det också enklare att få spridning genom delningar. Instagram är lite svårare för där finns det så mycket konst så man nästan drunknar i det. 

Hade jag slutat med sociala medier hade det påverkat mig jättemycket.

– Lovisa Sköld

Viral succé

På väggen bakom henne hänger en stor oljemålning. Den föreställer en person iklädd en brun lackkappa som håller i en matchande handväska. I varje veck finns skuggor som hjälper till att skapa ett djup i kontrast till de blanka partierna i kappan. Det är en av hennes mest virala tavlor med över 3000 gillamarkeringar och närmare 100 delningar på Twitter.

Två av Lovisas virala målningar. Foto: Hugo Göthberg

– Just den tavlan tog flera veckors arbete så det är jättekul med all positiv feedback, men man får akta sig att bli någon som bara gör konst som passar internet. Jag försöker verkligen att tänka på det men man är bara mänsklig, säger hon medan hon står och tittar på sitt verk.

Just sociala medier har blivit en stor faktor i hur den moderna konstnären jobbar idag. I fjolårets rapport gällande konstmarknaden från Konstnärernas Riksorganisation (Kro), förklarar de att konstnärer i allt större utsträckning använder sig av internetkanaler och sociala medier för att nå ut till sin publik. Digitala och fysiska gallerier måste existera parallellt med varandra. Kro skriver om hur generation Y (folk födda cirka 1981–1996) har en stor köpkraft på dagens marknad och deras vilja att kunna handla på ett flexibelt sätt genom internet, har bidragit till utvecklingen.

– Man är utan tvekan beroende av att använda sociala medier som konstnär idag. Framför allt om man inte är jättekänd. Är man på min nivå måste man visa upp sig för att kunna försörja sig, säger Lovisa.

Vill nå ut

En nackdel med digitaliseringen av konstmarknaden kan vara att man som konstnär förlorar mötet och den viktiga kontakten med kunden, enligt rapporten från Kro. Men för Lovisa är det sociala medier som är nyckeln till kundkontakt och framgång. 

– Hade jag slutat med sociala medier hade det påverkat mig jättemycket. Jag säljer mest privat genom att folk ser min konst online. Visst jag ställer ut i gallerier och så, men då är det ju bara några få som kan se min konst. 

En ofärdig röd lackkappa. Foto: Hugo Göthberg

Runt om på väggarna ser man liknande tavlor alla målade i olja. Rockar och kappor som nästan känns tredimensionella, som att du skulle kunna känna den glatta lacken om du sträcker dig fram för att ta på de. 

Ett dopp till i den utblandade beigea oljefärgen och några penseldrag till. Snart är tavlan färdig.

– Jag vill nå ut med min konst och sociala medier har blivit en viktig del i att visa upp mina verk och då känns det bra att det får många reaktioner efter all den tid man lagt. 

Hon slänger en blick ut genom fönstret där den blänkande Göta älv sakta flyter fram och sedan lägger hon ifrån sig penseln.