Categories
Grupp 3 -22 Uncategorised

Andrea Gunell

Poetry Slam

– att tävla i poesi

Skratt hörs från Folkteaterns foajé. Klockan har precis slagit 18:30. Ikväll är det den första gången för i år som den öppna scenen i poetry slam äger rum. Alla lampor är släckta förutom den upplysta scenen. I publiken sitter ett flertal göteborgare som snart ska få ställa sig på scenen och framföra sina dikter. 

— Öppna scenen är ett jättebra sätt att testa på det här med att stå på scen och prata, säger Sanna Ivarsson, styrelsemedlem i föreningen Göteborgs Poetry Slam.

Sanna Ivarsson sitter med ett glas vin i publiken. Foto: Andrea Gunell

Poetry slam är en konstform som har funnits i Göteborg sedan början av 90-talet. Här kombineras det skrivna ordet med scenisk gestaltning. 

— Poetry slam är lite så att man kan göra som man vill men med vissa fasta ramar, säger Sanna Ivarsson och tar en klunk ur sitt vinglas.

En dikt får inte vara längre än tre minuter och nio sekunder. Man får inte heller ha någon rekvisita eller vara utklädd. Det är bara rösten och framförandet som gäller. 

— Man kan ju egentligen inte tävla i poesi men vi gör det ändå för att det är kul, skrattar Sanna Ivarsson.

Kvällens konferencier Olivia Bergdahl intar scenen. Med ett brett leende välkomnar hon publiken och presenterar kvällens upplägg. För att lugna ner de nervösa poeterna förklarar hon bland annat hur mikrofonstativet fungerar. 

Olivia Bergdahl välkomnar publiken. Foto: Andrea Gunell

— Håll micken nära munnen. Corona finns inte längre! Eller jo det gör den ju, men det är också vetenskapligt bevisat att det inte smittar via mikrofoner, skämtar Olivia Bergdahl.

Publiken skrattar. Sen ställer sig kvällens första poet Martina Lilja upp scen:

– Rosor är röda… 

Hur man tävlar

I Göteborg ordnas vanligtvis två deltävlingar på hösten och två på våren i poetry slam. Under pandemin har deltävlingarna varit färre. Vem som helst kan anmäla sig och tävla. Men det gäller att vara snabb, för listan fylls på snabbt då endast åtta poeter tävlar vid varje deltävling. 

— Det finns mycket sug efter live poesi och framförallt nu efter pandemin, säger Sanna Ivarsson och förklarar att även listorna för den öppna scenen brukar fyllas på rätt snabbt. 

Vid varje deltävling väljs tre till fem olika jurygrupper ur publiken som poängsätter poeterna med poängsskalan ett till tio. Den högsta och lägsta poängen tas alltid bort innan poängerna räknas ihop. Därefter uppträder alla poeter en gång till. Den som fick högst poäng uppträder först och den som fick lägst uppträder sist.

— De fyra poeterna av dom åtta som har högst sammanlagda poäng från de här två grundomgångarna går vidare till semifinaler. Där möts ettan och fyran, och tvåan och trean. Och så samma sak igen: dikt, max tre minuter och nio sekunder, poäng från juryn och sen nästa poet, säger Sanna Ivarsson.

Jurygrupperna följer inga särskilda regler i sin bedömning. De bestämmer själva vad de tycker om dikterna. Därför kan en dikt få låga poäng vid ett tillfälle och höga poäng vid ett annat. 

— Man brukar se det som att allt under fem poäng är en personlig förolämpning till poeten. Där finns det lite oskrivna regler för bara det att man ställer sig på scen och framför något, det ska man ha minst en femma för, säger Sanna Ivarsson bestämt. 

Bara det att man ställer sig på scen och framför något, det ska man ha minst en femma för.

– Sanna Ivarsson, styrelsemedlem i Göteborgs Poetry Slam

I varje deltävling går två vinnande poeter vidare till årsfinalen som hålls på våren.

Där möts de sammanlagda åtta vinnarna i en slutlig final. Efter finalen bildar de fyra bästa poeterna ett lag som får representera Göteborg i SM i Poetry Slam. I år hålls SM i Malmö.

Den öppna scenen

Den öppna scenen på Folkteatern skiljer sig däremot från tävlingar en hel del. Här är det mindre uppstyrt. 

— Vill man läsa på öppna scenen är det helt enkelt bara att mejla till oss och så har man fem minuter på sig. Sen så kommer man hit och läser och här är det inga poäng, säger Sanna Ivarsson och blickar ut över den fyllda salen. 

Martina Lilja har publikens fulla uppmärksamhet när hon läser sin dikt. Den handlar om att läsa på scen för första gången.  

— Jag har en svart tröja så att ni inte ska kunna se hur mina svettfläckar växer och växer och växer för varje ord som jag läser. Och jag har svarta tights för att alla livmoderbärare vet att om det är nån gång som kroppen slänger in en katastrof-mens så där femton dagar tidigt, så är det nu, säger Martina Lilja. Skratt fyller rummet. 

Men den humoristiska dikten tar en plötslig vändning. Hon börjar berätta om sin första panikattack. Publiken tystnar. Ingen skrattar längre. En allvarlig stämning brer sig ut över rummet. 

— Jag ville dela hur känslan av att stå på scen för första gången känns och dela med mig om varför jag har tyckt att det varit så läskigt tidigare och hur jag tagit mig tillbaka, berättar Martina Lilja i efterhand. 

Liljas dikt möts av väldiga applåder. Fötter stampas i golvet. Hela rummet skakar. 

“Jag ville dela hur känslan av att stå på scen för första gången känns.”

– Martina Lilja

Den öppna scenen startades upp år 2019. Styrelsen i Göteborgs Poetry Slam hann dock bara köra på i knappt ett år innan det blev pandemi. Men målet har alltid varit att ordna minst en öppen scen i månaden. 

— Det finns en del öppna scener i Göteborg där man kan sjunga och dansa och man kan göra lite allt möjligt. Men detta är den enda öppna scenen som är så pass textinriktad, säger Sanna Ivarsson. Här plockar vi också ihop tre inbjudna poeter som varvar med den öppna scenen.

Kvällen fortgår. Poet efter poet ställer sig upp på scenen. De läser dikter om allt från önskelistor till tomten där det önskas att Putin ska få urinvägsinfektion till att älska någon som har gjort fel. När klockan slår 20.30 är den öppna scenen slut för denna gång. Nöjda med kvällen beger sig publiken ut i kylan.