Categories
Uncategorised

Petter Myrenberg

Allt ska bli klart inför sjösättning

I Björlanda Kile är det mycket som behöver fixas inför att de 2000 båtar ska i vattnet. Bland annat den omtalade bottenfärgen, en tradition som blir mer och mer ifrågasatt.


Det är en solig förmiddag i Björlanda Kile utanför Göteborg, en av norra Europas största hamnar. Båt efter båt står uppradade på den enorma asfalterade planen. En handfull båtägare är på plats och gör i ordning sina båtar inför sjösättning. En våg av vitt damm som luktar fränt kommer från en man som slipar underredet på sin segelbåt. Han är klädd i heltäckande vit dräkt och ansiktsmask.

Bertil Rohlén står vid sin båt. Foto: Petter Myrenberg

De flesta förstår nog att om vi måste tänka på miljön annars har vi inget kvar att åka ut till,

Bertil Rohlén

Ett par båtar bort står Bertil Rohlén hukande in i sin bil. I bakluckan på bilen ligger olika verktyg och maskiner fint sorterade. Han står och noga petar bort spackel från en bult. En gänga i taget pillar han bort så att den blir fin och ren. Han visar undersidan på sin segelbåt och berättar hur den ska skötas innan sjösättning.

På grund av västkustens saltvatten är de levande organismerna mer aktiva än jämförts vis Stockholms skärgård. Enligt tradition ska båtar bottenmålas varje år men det finns lite olika uppfattningar om det. Att slipa ner och måla på nytt är energikrävande och släpper ut mycket kemikalier. Bertil Rohlén har en annan taktik.

— Om man slipar ner färgen något kan man lägga på ny bottenfärg och skapa en fin yta, säger Bertil Rohlén.

Han vänder sig till grannens båt och skrapar snabbt bort en havstulpan.

— Så här blir det om man inte lägger på ny färg, säger han.

Bottenmålningen är en viktig del i förberedandet inför den nya säsongen. Om man inte slipar och tätar sin båt kan det skapa läckor och skador på båten. Därför innehåller många bottenfärger starka kemikalier som håller borta växtlighet och skapar ett starkt skydd.


Miljöfarliga ämnen

Att bottenmåla båten görs för att båtarna ska hålla, men på senare år har det blivit hårdare krav på vad som får vara i bottenfärgerna. Sedan 1989 är det förbjudet med det miljöfarliga medlet TBT i bottenfärger på fritidsbåtar, ett ämne som är hormonstörande för oss människor och påverkar naturlivet.

Foto: Petter Myrenberg

Det är en av flera tennorganiska föreningarna som stöter bort växlighet på båtar. Efter 2008 är det totalförbud för alla båtar att använda TBT och det ska också avlägsnas eftersom ämnet läcker ut under längre period. Bertil Rohlén tycker att de flesta bryr sig och han använder endast koppar i sin bottenfärg.

— De flesta förstår nog att om vi måste tänka på miljön annars har vi inget kvar att åka ut till, säger han.

Han pekar mot en stor motorbåt.

— Den där drar säkert 30–40 liter diesel i timmen, minst! Det blir inte billigt nuförtiden, säger han.

Det är också skillnad på vilken bottenfärg man får använda beroende på var man ska vara förtöjd. I Östersjön och i Mälaren är vattnet mycket känsligare och där är det hårdare krav på bottenfärgerna. I Stockholm, framför allt runt hamnar har det uppmätts höga nivåer av TBT. Men även i Göteborg finns det stora mängder runt omkring småbåtshamnarna. En studie från 2020 gjord av Göteborgsstad uppvisade mycket höga nivåer av TBT i de yttre delarna av Björlanda Kile.


Efter allt slit och alla pengar, är det verkligen värt med båt i slutändan?

— En sådan fråga ställer du inte till en båtägare, det går såklart inte att försvara men det blir som en hobby och om man ska ha sommarställe blir ju det dyrt det med, säger Bertil Rohlén och skrattar.

Men det är alltid värt i slutändan, när man får komma ut till vår fina skärgård. Alternativet vore ju varit att spela golf eller att göra något annat.

Bertil Andersson
Martin Andersson. Foto: Petter Myrenberg

Ett par båtar bort står Martin Andersson och inspekterar sin segelbåt.

— Det beror på vilken sommar det blir, svarar han på samma fråga.

— Men det är alltid värt i slutändan, när man får komma ut till vår fina skärgård. Alternativet vore ju varit att spela golf eller att göra något annat.

Presenningen ligger kvar över Martins segelbåt och hans tips inför sjösättningen är att fixa så mycket som möjligt på hösten.

— Då blir det inte så farligt nu, säger han.

— Börja med en liten båt och jobba dig upp, står du till sjöss med en riktigt stor båt och inte vet vad du håller på med kan det bli riktigt farligt, säger Åke Andersson.

— Man måste ha tålamod och kunna sjöregler, sen måste man faktiskt kunna läsa sjökort och inte bara förlita sig på en GPS, säger Pauline Andersson.

Även paret Åke och Pauline Andersson har en segelbåt. Tillsammans lyfter de ställningen som Åke ställer sig på för att skrubba båten. De är båda pensionärer och båten är en hobby de har ihop.

— Nu har vi all tid i världen,

Åke Andersson

De ska gör som Bertil Rohlén och slipa ner och bättre på med ny bottenfärg. De har sjösättning om ett par veckor och behöver måla och polera det sista

— När man är ute och solen skiner är det värt, men att fixa i ordning är såklart inte alltid kul,

Pauline Andersson