Categories
Grupp 3 -21

Ett Sverige fullt av bryggerier

Ett Sverige

fullt av bryggerier


Text och Foto: Ella Persson


Lampljuset reflekteras i tankarnas klara metall. En av dem tömdes på öl dagen innan, de andra står fyllda med den bubblande drycken redo att tappas. Utanför bryggeriets väggar hörs de hesa skrien från måsar. Mats Hansson från Hönöbryggeriet har precis avslutat veckans leveranser av öl till sina kunder. 

— Jag drev reklambyrå innan och hade alltid drömt om att jobba med ett ölmärke, men det blev aldrig av. Men sen så provade jag att börja brygga eget hemma i köket och det var så roligt och mina vänner älskade det, så efter några år tänkte jag att man kanske kan jobba med öl istället, säger Mats Hansson. 

Mats Hansson tappar upp ett glas öl direkt från tanken.

Med 453 bryggerier i spetsen har Sverige blivit ett av de mest bryggeritäta länderna i Europa. Enligt Erika Danckwardt-Lillieström, kommunikationsdirektör vid branschorganisationen Sveriges Bryggerier, är detta en utveckling som pågått i närmare 20 år. Det började redan under 1990-talet när Sveriges inträde i EU gav bryggerier helt nya marknadsförutsättningar. Men hon säger även att de sedan milleniumskiftet sett nya trender från konsumenter som påverkat den svenska bryggerinäringen. 

— Vi har sett ett starkt växande intresse från konsumenter för både olika variationer och smaker, men även för lokalt producerat. Sen finns det då duktiga och modiga entreprenörer som har svarat upp mot det här intresset, sett möjligheterna och startat egna företag, säger Erika Danckwardt-Lillieström. 

Mats Hansson slog upp portarna för Hönöbryggeriet i slutet av 2014. Efter att ha givit ut sin första lager i augusti 2015 så har bryggeriet växt och ölsorterna har blivit fler. De beskriver sig själva som ett skärgårdsbryggeri och Mats Hansson berättar att responsen från kunder och omgivningen har varit väldigt positiv.

— I och med att vi kommit ut på fler systembolag så märker vi ju att det är fler som dricker vår öl. Det är riktigt bra, säger Mats Hansson. 

“Man vill vinna det lokala för det är en viktig marknad”

Jonas Barlind, bryggare på Barlindbeer
Jonas Barlind lyfter upp en flaska öl och pratar om de dialektala uttrycken.

Hönöbryggeriet är bara ett av bryggerierna ute vid Öckeröarna. Bara en färjetur bort från Hönö ligger Barlindbeer i Björkö hamn. Jonas Barlind drog igång bryggeriet våren 2015. Efter att ha startat bryggeriet i sin svärmors garage har han expanderat och brygger sen ett år tillbaka i Björkös ishus. Innanför bryggeriet finns en dörr som leder till ett rum som innan var fullt med is. Med tiden har isen allt mer flyttats undan och det som är kvar döljer sig bakom en mörk presenning. Det kalla, mörka rummet har högt i tak och har blivit en praktisk förvaring för nybryggd öl. Ölsorterna är döpta efter lokala och dialektala uttryck från öarna, exempelvis “Töga” och “Narrefyr”. Allt för att göra den lokala kopplingen tydligare. 

— Man vill vinna det lokala för det är en viktig marknad. Ju mindre man är desto viktigare är det. Sen är lokalt för mig både inne i stan och här ute på öarna, men det blir gärna att man tar namn härifrån för att visa vart det kommer från, säger Jonas Barlind. 

Jonas Barlind säger att livskvalitén ökat sedan han började att brygga eget.

Under 2020 startade 40 nya bryggerier i Sverige. Detta trots coronapandemin. Erika Danckwardt-Lillieström säger att det var väldigt förvånande, men att det förmodligen varit bryggerier som redan var planerade och råkade sammanfalla med pandemin. Hon säger att det gångna året vart en utmanande tid för bryggerier, men att många klarat sig på grund av Systembolaget eller att de sålt låg alkoholhaltiga produkter till butiker. 

— Jag tror inte vi sett de långsiktiga konsekvenserna ännu. Hur varje respektive bryggeri klarar sig beror på vilken affärsmodell de har, säger Erika Danckwardt-Lillieström. 

“Samtidigt tror jag att om det vart såhär tufft nu så kan det inte bli mycket tuffare”

Mats Hansson, bryggare på Hönöbryggeriet

Jonas Barlind berättar att han redan från början hade planer på att sälja produkter med mindre alkoholhalt och corona gjorde bara att han började göra det tidigare. Förutom butiker och Systembolaget så har han varje helg i drygt ett år sålt folköl direkt till kunderna genom ett litet fönster i bryggeriets vita vägg. 

— Det hjälpte ju hela mitt 2020. Omsättningsmässigt blev det ett av de bästa åren hittills av de jag kört. Folk köper, dricker, man kan prata med dem och höra vad de tycker. Man får den feedbacken och det är väldigt roligt, säger Jonas Barlind. 

I hörnet hos Hönöbryggeriet står burkar på burkar med färgglada etiketter redo att köras ut till butikerna. Humlen luktar citrus och från säckarna med malt kommer en mörk tung doft som påminner om kaffe. Mats Hansson går runt i bryggeriet medan han berättar om sin senaste öl. Han beskriver att corona till trots så var 2020 ändå ett bra år, men det är på Systembolaget han har sin huvudsakliga försäljning nu. 

— Det är tuffa tider nu, men samtidigt tror jag att om det vart såhär tufft nu så kan det inte bli mycket tuffare, berättar Mats Hansson.

Från en hobby hemmavid till fullskaliga mikrobryggerier. Trots utmaningarna beskriver Mats Hansson höjdpunkterna med att brygga eget. Entusiasmen lyser upp i ögonen när han beskriver hur han kommer in på morgonen, krossar malten och känner hur gott det luktar. Han följer ölen steg för steg och kan kontrollera hur den ska smaka. 

— Att man får respons på grejerna är kanske roligast ändå. En bra recension eller nån som bara svänger förbi och säger “jag drack din öl igår, va god den va”. Det är väldigt roligt, säger han. 

Malt

Malt skapas av att spannmål, ofta korn, blötläggs och torkas. Det utgör basen i öl och bidrar bland annat till ölets fyllighet.

Källa: Systembolaget