Categories
Uncategorised

Alva Nunez Halldin

Tiktok – nya sättet att nå ut till framtida studenter

Tiktok är idag en av de största apparna som används av människor i åldrarna 16-24. För Chalmers tekniska högskola har denna vetskap inte passerat förbi obemärkt. De har sedan ett år tillbaka valt att satsa på ett nytt marknadsföringskoncept som är relativt nytt i Sverige.

I Chalmers samhällsbyggnad på femte våningen sitter Saga Sernekvist tillsammans med
sina kompisar och pluggar inför fredagens tenta. Rummet är litet med kalla och tomma väggar. Det gula intensiva ljuset från ledlamporna i taket möter ett dämpat dagsljus från fönstret. Utanför syns tunga grå moln som inte låter solstrålar tränga igenom. På bordet ligger böcker och datorer utspridda med räkneuppgifter. Utöver att lösa svåra tal har Saga en annan uppgift som hon ska hinna med idag – att filma till Chalmers tiktok-kanal, som hon tillsammans med en annan student arbetar med.


– Just nu håller jag på med en video som visar hur mycket tid jag pluggar under en tentavecka, säger Saga.

Det finns flera olika typer av videos på Chalmers tiktok-kanal.

Foto: Alva Nunez Halldin

“Målet är att visa upp vår genuina bild av Chalmers”

För ungefär ett år sen började Chalmers söka studentambassadörer till en tiktok-kanal som de ville starta. Arbetsbeskrivningen var att ambassadörerna genom appen skulle visa upp en autentisk bild av studentlivet på Chalmers. Saga var en av de som fick jobbet och blev
därmed en av de första som arbetar med att marknadsföra sitt universitet genom tiktok i
Sverige.


– Målet är att visa upp vår genuina bild av Chalmers, att det då kanske inte alltid är
“Chalmers är bäst” utan att det också ibland kan vara jobbigt, berättar hon.

På bilden syns Saga Sernekvist som är en av administratörerna för Chalmers tiktok-kanal

Foto: Alva Nunez Halldin

Saga tittar igenom sin telefon på de videos hon fått ihop hittills på korta sekvenser från hennes senaste dagar. Majoriteten av tiden har gått åt till att plugga vilket är precis det hon vill fånga på video. När tentan är avklarad ska hon få de korta klippen där hon sitter med en bok framför sig att bli en video på en minut. Videon ska även bli rolig att titta på så att folk inte scrollar förbi. Det kräver mer arbete och tid än vad man kan tro.


– Den här typen av video brukar ta mig ungefär tre timmar att göra, säger hon.

“Det har varit väldigt uppskattat hos våra följare att studenter håller i kanalen eftersom de själva ger den bästa insynen”

Saga arbetar tjugo timmar i månaden och behöver publicera ungefär en till två videor per vecka. Att det är studenterna som driver kanalen i stället för skolans kommunikationsavdelning är ett beslut avdelningen själv har tagit. Det grundar sig i att de från tidigare erfarenheter sett
att det blir ett hinder när de själva är innehållsskapare. De lyckas inte ge den genuina bilden av studentlivet.

– Det har varit väldigt uppskattat hos våra följare att studenter håller i kanalen eftersom de själva ger den bästa insynen – men även den bästa interaktionen, säger Hiba Fawaz som arbetar på Chalmers kommunikationsavdelning och är en av Sagas två chefer.


I stället väljer kommunikationsavdelningen att stötta kanalen i dess strategiska riktning, analysera kanalens innehåll och kanalens algoritm. De hjälper även till med förslag på innehåll, paketering, texter och teknisk utrustning. Detta ska ge Saga bästa möjliga förutsättning till att fokusera på sin del – att dela sin upplevelse.

Trenden att universitet i Sverige har börjat använda tiktok-kanaler i syfte att kunna marknadsföra sig på är inte Chalmers ensam om. Även Kungliga Tekniska högskolan, Jönköpings universitet, Luleås tekniska universitet, Karolinska institutet och Högskolan Väst är ytterligare exempel på skolor som följer trenden. I USA har detta fenomen fått ännu starkare fotfäste. Där finns digitala kurser som lär ut hur universitet på effektiva sätt kanmarknadsföra sig genom tiktok. Även om Sverige inte riktigt är där än, ser Chalmers
potentialen i appen.

Korridoren i samhällsbyggnaden

Foto: Alva Nunez Halldin

Foto: Alva Nunez Halldin

Saga plockar upp en svart liten mikrofon från sin väska. Med den spelar hon in videor där
hon intervjuar studenter, vilket är den typ av innehåll som går bäst på kanalen. Hon brukar
då gå fram till studenter på Chalmers och ställa olika frågor som vad de pluggar, vilken
musik de brukar lyssna på när de pluggar eller vad de vill arbeta med i framtiden.

– Studenterna här är tyvärr väldigt svårflörtade på att ställa upp på intervjuer. Det är få som
vill vara med och man får nästan tvinga dem, skrattar Saga.

När hon frågar sina vänner som sitter runt henne om de vill ställa upp på en intervjufråga
tittar de alla skeptiskt på varandra innan en av dem tillslut säger “okej”.

Faktaruta

  • Tiktok är en app där man kan skapa och se kortare klipp.
  • Appen lanserades för sex år sedan.
  • Idag har appen över 698 miljoner aktiva användare och finns i 155 olika länder.