Categories
Uncategorised

Nanna Stenhede

Labour of love
– att driva musikaffär

Att driva musikaffär är mer än att bara sälja instrument. Med en växande näthandel som tar över själva försäljningen måste man nischa in sig på annat för att stanna kvar på marknaden.
– Det krävs att man har ett visst mått av entusiasm annars går det inte, säger Leif Lundbäck.

Fredrik Askerdal, 41 och Leif Lundbäck, 70 (på bilden) driver No1 Guitarshop tillsammans med Michael Millard, 65. Foto: Nanna Stenhede

Handtaget till No.1 Guitarshop är halsen på en elgitarr. Golvet är klätt med en heltäckningsmatta för att dämpa ljud. På alla väggar hänger det gitarrer och tittar man uppåt skådar man som en himmel av akustiska gitarrer i olika träslag. Det är svårt att förstå hur man får plats med på så många gitarrer på en sådan liten yta. I en skål ligger det fullt med färggranna plektrum.

Lokalen är liten och man kan inte undgå att lyssna på de samtal som hålls. Det pratas om musik, gitarrer och musiker.

– Men det är ju många av dem som både du och jag vuxit upp med. Som man lyssnat på och så, de håller ju på att dö nu. En del är 75 och en del är 85 och många har ju kanske burit sig illa åt mot sig själva, hör man på göteborgska från en av kunderna. 

Mannen han pratar med instämmer. 

– De har inte varit alldeles rädda om livsgnistan. 

– Nä, och sen är det naturligtvis så att även om de inte supit eller knarkat och sånt så är det slitigt att hålla på att turnera så år efter år, svarar kunden.

” Så vi är väl kanske inte en musikaffär i den vanliga bemärkelsen”

Leif Lundbäck

De tre ägarna till butiken, Leif Lundbäck, 70, Fredrik Askerdal, 41 och Michael Millard, 65, är alla utbildade musiker och musiklärare. Utöver att sälja nya och begagnade gitarrer är en stor del av deras verksamhet inriktad på reparation och värdering av gitarrer. I sin verkstad tillverkar de även egna gitarrer under märket Fred Ash. 

– Så vi är väl kanske inte en musikaffär i den vanliga bemärkelsen, säger Leif Lundbäck. 

Parallellt med den fysiska butiken har de också en webshop.

– Det går över mer och mer på näthandel men jag skulle säga att den initiala kundkontakten kommer via internet och sen fortsätter den nästan på vanligt sätt, säger Leif Lundbäck och menar att det ofta blir flera telefonsamtal fram och tillbaka innan det leder till köp. 

Victor Schmidt, presschef på Svensk handel. Foto: Pressbild

Enligt en rapport från Svensk Handel förväntas trettio till fyrtio procent av all Sveriges detaljhandel ske på nätet år 2030.

– Pandemin gjorde ju att allt fler fick upp ögonen för e-handeln och vi ser också att den äldre befolkningen som inte e-handlade så mycket innan pandemin har fortsatt med det efter pandemin också, säger Viktor Schmidt, presschef på Svensk Handel. 

Med större utbud, billigare priser och med en annan tillgänglighet gör det e-handeln till en tuff konkurrent för de fysiska butikerna. 

Viktor Schmidt tycker dock att den fysiska handeln är viktig och att den är en bidragande faktor till en levande stadskärna. Han anser att den fysiska handeln och näthandeln behöver komplettera varandra: 

– Det man kan fundera på är möjligheterna till att se butiker mer som showrooms för att man sen ska handla online. Vi brukar inte prata om “butiksdöden” på så sätt. Det är absolut så att de fysiska butikerna blir färre men vi tror fortfarande att de spelar en väldigt viktig roll i framtidens handel. 

Leif Lundbäck jobbade tidigare inom IT parallellt med att han sålde instruktions-DVD:er för gitarrspelare. När Youtube blev stort och man kunde titta gratis på liknande innehåll på nätet blev det svårt att fortsätta sälja dem. 

– Det dog ut på tre månader kan man säga, vi har fortfarande kvar en låda i källaren med DVD:er, säger Leif Lundbäck och skrattar. 

Då föddes iden till att öppna en butik. Sen de öppnade för 15 år sen har de arrangerat spelningar i butiken varje lördag. 

– Det är lite olika men det kommer mellan 20 och 40 personer varje gång. Det är gratiskonserter så det är bara för att få lite inspiration. Det är roligt, säger Leif Lundbäck.

Henrik Cederblom. Foto: Nanna Stenhede

Jag tror att den här typen av butiker är  “labour of love”. De gör ju det här för att de tycker det är skitkul i första hand

En av de som besöker affären idag är Henrik Cederblom, 57, som arbetar som musiker. Han är en trogen kund som kom förbi för att säga hej och småsnacka lite. 

– Jag tror att den här typen av butiker är  “labour of love”. De gör ju det här för att de tycker det är skitkul i första hand, säger han och nickar mot disken där ägarna sitter.  

Han har alltid besökt musikaffärer i Göteborg och tycker att kontaktytan som finns där är viktig. Framförallt för yngre musiker på gång. Han berättar att det fanns en stöddig attityd bland de som arbetade i musikaffär förr och ser en positiv utveckling där miljön blir mer accepterande. 

Leif Lundbäck tycker det är väldigt trivsamt att driva butiken och anser att kunderna är det bästa med hans jobb. 

– Jag tror väldigt få musikaffärer drivs av människor som vill tjäna pengar. Om man vill det så driver man inte en musikaffär, säger Leif Lundbäck.

Leif Lundbäck. Foto: Nanna Stenhede