Categories
Grupp 3 -22 Uncategorised

Edvin Lundqvist

Populärt med gratis cykelservice

När våren och dess värme rullar in så rullar cyklarna i Göteborg ut. Som ett alternativ till bil och kollektivtrafik är cyklarna både billiga och smidiga att använda, men även de måste underhållas. På Lindholmen har man därför anordnat ”cykelfixardagarna”.

– Här ser vi att kedjan är fullständigt slutkörd, den skulle behöva bytas, säger Jonas Kling och visar upp den slitna kedjan, vars yta består av en blandning av gammal olja och smuts.

Struntar man i det här blir det väldigt dyrt när det väl blir problem

Jonas Kling

– Struntar man i det här blir det väldigt dyrt när det väl blir problem. Det är bättre att byta en kedja för 300 kr än att det blir tusenlappar, fortsätter han.

Under två dagar har fastighetsägare på Lindholmen gått ihop för att anordna de så kallade ”cykelfixardagarna”. De vill bland annat uppmuntra hyresgäster och andra som håller till på Lindholmen att cykla året om. För de som är intresserade erbjuds därför en kostnadsfri cykelservice och säkerhetskontroll inför våren och sommaren.

– Det är en säkerhets/funktionskontroll på cykeln. Vi kollar växlar, bromsar, att styret sitter fast, att hjulen sitter fast och pumpar däck. Vi byter inga delar utan vi gör just en säkerhetskontroll, säger Marcus Lindqvist.

Foto: Edvin Lundqvist

Det är en säkerhets/funktionskontroll på cykeln. Vi kollar växlar, bromsar, att styret sitter fast, att hjulen sitter fast och pumpar däck.

Marcus Lindqvist

I ett pop-up tält som blivit en tillfällig verkstad står cykelmekanikerna Marcus Lindqvist, Jonas Kling och Loimer Hernandez redo att ta emot cyklar. De kommer från företaget Bikefixx som anlitats för att utföra servicen. I tältet har de en rad av olika verktyg till hjälp. Allt ifrån skiftnycklar och olja till cykelpumpar och höjningsbara ställ att hänga upp cyklarna på.

Det är en stadig mängd av människor som kommer förbi och lämnar sina cyklar under morgonen och inom kort står ett 40-tal cyklar uppradade i väntan på att få sin säkerhetskontroll. Servicen är populär förklarar Jonas.

– De är väldigt glada och man får hör av många att det är en fantastisk service. Vi finns här och det är smidigt då många pendlar. Man kan bara lämna in cykeln innan jobbet och hämta den efter, så är det ju väldigt uppskattat att slippa ta sig iväg någonstans, berättar Jonas Kling medans han kollar närmare på däcktrycket på en av cyklarna.

Kathe Christensson är en av dem som precis lämnat in sin cykel för en service och hon upplever att det var precis det hon behövde.

– Det är helt underbart! Jag visste inte att det fanns, så jag blev så glad när mitt barnbarn sa att de hade det här! Det var precis det jag behövde, för jag cyklar året om, säger hon.

Varje dag cyklar över hundratusen människor i Göteborg. Enligt Göteborgs stad utgör det cirka sju procent av alla resor som görs varje dag. I och med att allt fler flyttar till staden anser kommunen att det kommer behövas mer än bara kollektivtrafik för att kunna möta det trycket.

Därför behöver man också satsa på att få folk att cykla mer. Staden har bland annat satt upp målet att år 2025 ska tre av fyra tycka att Göteborg är en cykelvänlig stad.

Men trots att över hundratusen personer cyklar per dag i Göteborg så visar en rapport från 2018 att över hälften av dessa slutar att cykla under vinterhalvåret.

En av dem som fortsätter att cykla även under vintern är dock Kathe Christensson.

– Jag cyklar året om och har gjort det i jättemånga år, berättar hon.

Varför folk väljer att sluta att cykla på vintern förstår hon dock inte.

– Jag vet inte, för de sandar och de sköter trottoarerna jättebra. Jag vet inte, de vågar nog inte eller tycker dem att det är kallt, säger hon och skrattar.

Även om många slutar att cykla på vintern tycker Marcus Lindqvist att han ändå har sett en ökning av vintercyklister i Göteborg.

–Nu är det ju betydligt fler som pendlar året runt så det blir mer och mer året runt för de flesta.

– Det är dåligt med parkeringar i stan för bil, det är trängselskatter och sen hälsotrenden som har varit trendig länge. Så det är många parametrar som gör skillnad. Det blir också vanligare med elcyklar, lådcyklar och lastcyklar och det blir möjligt på ett annat sätt att cykelpendla, fortsätter han.

Man behöver ofta få den här pushen att ”okej, nu är din kedja och dina bromsbelägg slitna”, så att man faktiskt tar tag i det efteråt och byter ut det.

Marcus Lindqvist

Vid sidan av tältet står dagens cyklar prydligt uppradade och är märkta med lappar som ägaren till cykeln får ta med sig hem. Där kommer det förklaras vad de behöver fixa med sin cykel. Det finns en rad olika typer av cyklar på plats, från nya och gamla till sportcyklar och vardagscyklar. En efter en plockar mekanikerna in cyklarna för att göra kontrollen.

– Vi kan nog fixa en 50–60 cyklar om dagen, men nu är vi tre också, säger Jonas Kling.

Att faktiskt kolla över sin cykel ett par gånger om året är viktigt och det blir snabbt dyrt om man struntar i att göra det. Att erbjuda en gratis cykelservice kan dock ge den extra pushen som krävs för att någon ska göra just det, menar Marcus.

– Man behöver ofta få den här pushen att ”okej, nu är din kedja och dina bromsbelägg slitna”, så att man faktiskt tar tag i det efteråt och byter ut det.

– ­Många cyklar tills cykeln är trasig och lämnar in den på service då, men det blir ofta väldigt mycket dyrare. Gör man det regelbundet så blir det mycket lättare och mindre kostnader per tillfälle. Det lönar sig ofta i längden att lämna in den regelbundet på översyn, säger han.

Tillbaka till Kathe, som cyklar året om. När servade hon sin cykel senast?

–  För två år sen, men då gjorde jag det själv, säger hon och skrattar.