Utvecklingen i musikindustrin har gått snabbt. Numera har man lämnat i stort sett all försäljning av fysiska skivor och gått över till streamingtjänster. Trots sämre betalt kämpar fortfarande producenter som Hedvig Olsson och Charlie Cavonius för att få sin bit av kakan.
Det är söndag, solen skiner och våren är här. Men i Aröds industriområde på Hisingen skyddar sig vissa från solstrålarna utanför. Med kuddar fästa i taket, en matta som många spillt kaffe på spelar producenten Hedvig Olsson och artisten Pelle Weding in Pelles första singel. För Pelle, är det första gången han spelar in i en riktig studio, men Hedvig har befunnit sig i miljön i ett tag nu. Kablar, synthar och gitarrer täcker studion från vägg till vägg men trots röran finns det en klar bild över vad som ska göras.
Att få fram Pelles vision är det viktigaste, och musiken är ett sätt för honom att få höra det han har haft i huvudet under lång tid. Men att ta det till andra människor är en utmaning som ännu inte gåtts igenom, och det är en komplicerad process, när han tänker på alla stegen som finns att ta.
Pelle har tänkt på hur han vill släppa musiken, men då det är hans första singel är det väldigt mycket som man ska tänka på, och den första prioriteringen är musiken.
-Jag vill få det på mitt sätt, och jag vill göra det personligt säger Pelle. Utgivningsprocessen är något mer av en eftertanke, och trots att det finns idéer om hur han vill släppa sin musik, även fast det inte står helt klart än.
På andra sidan av Sverige, sitter Charlie Cavonius i en liknande studio i Solna. När han släpper musik är hela processen redan planerad, musiken som han producerar är redan avsedd för specifika skivbolag, och även spellistor på Spotify.
Charlie har jobbat länge med en otrolig blandning av artister men sällan sett rampljuset själv, då målet är att få andra att höras. Det är inte helt lätt att jobba bakom scenerna, och Charlie tycker det är synd att producenter inte syns mer, trots att man kan läsa credits på till exempel Spotify.
Charlies musik skiljer sig mycket från Hedvigs och Pelles, Och då han fokuserar på mer kommersiell musik så finns det många olika aspekter som kan vara svåra att förstå. Ofta jobbar Charlie med “producentartister” som är personen utåt för musiken, men det betyder inte att de har producerat, mixat och masrat hela sin musik själva. Ofta jobbar flera producenter på samma låt, men det är bara en av dem på omslaget. Det finns en mängd problem som möter producenter på grund av detta, men det han ser som det största är att många artister där ute inte är tillräckligt nära sina fans.
Charlie förklarar att fansen kan komma ett steg längre ifrån artister när de fokuserar på streams, och att siffrorna på streamingtjänster kan ge en skev bild av artister, och hur populära och viktiga de är för lyssnare.
Det är riktiga streams, men det är inte streams som är relaterade till artisten direkt. Artisterna sitter då i en väldigt svår sits, när det finns 10 artister som gör likadan musik, och det blir svårt för artisterna att få lyssnare att följa just dem när många andra gör samma sak.
Identiteten i den typen av artisters låtar blir direkt bunden till spellistor och mängden streams artisten får, istället för musiken som artisten skapar.
Problemet för artister som skapar musik åt spellistor blir att de missar en stor del av inkomstkällan också, och livespelningar, som är en av de viktigaste inkomstkällorna för en artist i normalfallet kan komma åt sidan när artister inte lyckas bygga en egen identitet.
Charlie berättar om artister som skulle kunnat tjäna femtiotusen på en spelning, men istället för att ge sig ut bland människor så slavar de med ny musik i studion. När man pratar om streams på Spotify, måste man släppa en låt med en miljon spelningar för att kunna tjäna liknande summor.
-Vad är jobbigast? Kontakta sångare, sitta och göra en hel låt och få släppt den, eller att spela ett gig?
Men trots allt finns det en förståelse för varför man lyssnar på spellistor, och de hjälper människor att snabbt hitta till den musiken de vill lyssna på. Det ger många en enkel väg in till att lyssna på ny musik de aldrig hört förut, och upptäcka genrer som man kanske inte hört tidigare.
– listornas innehåll tycker jag är bra, de ger ju det som människor efterfrågar säger Charlie, men tycker att det skulle varit bättre om listor kunde baseras mer på musikens kvalitet och inte producentens kontakter.
Text och bild: William Frendin.