Categories
Grupp 2 -21 Uncategorised

Att släppa musik i digital musikindustri

Hedvig Olsson, i sin studio. Foto: William Frendin

Utvecklingen i musikindustrin har gått snabbt. Numera har man lämnat i stort sett all försäljning av fysiska skivor och gått över till streamingtjänster. Trots sämre betalt kämpar fortfarande producenter som Hedvig Olsson och Charlie Cavonius för att få sin bit av kakan.

Det är söndag, solen skiner och våren är här. Men i Aröds industriområde på Hisingen skyddar sig vissa från solstrålarna utanför. Med kuddar fästa i taket, en matta som många spillt kaffe på spelar producenten Hedvig Olsson och artisten Pelle Weding in Pelles första singel. För Pelle, är det första gången han spelar in i en riktig studio, men Hedvig har befunnit sig i miljön i ett tag nu. Kablar, synthar och gitarrer täcker studion från vägg till vägg men trots röran finns det en klar bild över vad som ska göras.

Pelle spelar in stämmorna till sin nya låt, och skapar en hel kör med sin egna röst.

Att få fram Pelles vision är det viktigaste, och musiken är ett sätt för honom att få höra det han har haft i huvudet under lång tid. Men att ta det till andra människor är en utmaning som ännu inte gåtts igenom, och det är en komplicerad process, när han tänker på alla stegen som finns att ta.

Pelle har tänkt på hur han vill släppa musiken, men då det är hans första singel är det väldigt mycket som man ska tänka på, och den första prioriteringen är musiken.

-Jag vill få det på mitt sätt, och jag vill göra det personligt säger Pelle. Utgivningsprocessen är något mer av en eftertanke, och trots att det finns idéer om hur han vill släppa sin musik, även fast det inte står helt klart än. 

Kaffekoppar, monitorer och ljudkort täcker alla producenters arbetsbord.

På andra sidan av Sverige, sitter Charlie Cavonius i en liknande studio i Solna. När han släpper musik är hela processen redan planerad, musiken som han producerar är redan avsedd för specifika skivbolag, och även spellistor på Spotify.

Charlie har jobbat länge med en otrolig blandning av artister men sällan sett rampljuset själv, då målet är att få andra att höras. Det är inte helt lätt att jobba bakom scenerna, och Charlie tycker det är synd att producenter inte syns mer, trots att man kan läsa credits på till exempel Spotify.

-Man skriver väldigt mycket mer musik än vad människor förstår säger han. Och trots att vi ibland hyllar jätteproducenter, som Max Martin så glömmer vi lätt bort alla de människor som står bakom kulisserna till den musiken vi älskar. 

Charlies musik skiljer sig mycket från Hedvigs och Pelles, Och då han fokuserar på mer kommersiell musik så finns det många olika aspekter som kan vara svåra att förstå. Ofta jobbar Charlie med “producentartister” som är personen utåt för musiken, men det betyder inte att de har producerat, mixat och masrat hela sin musik själva. Ofta jobbar flera producenter på samma låt, men det är bara en av dem på omslaget. Det finns en mängd problem som möter producenter på grund av detta, men det han ser som det största är att många artister där ute inte är tillräckligt nära sina fans.

   – Det är det som är lite korkat idag, Det är många som jag jobbar åt idag som inte har en bra fanbase, men de har väldigt många streams. säger han

Charlie förklarar att fansen kan komma ett steg längre ifrån artister när de fokuserar på streams, och att siffrorna på streamingtjänster kan ge en skev bild av artister, och hur populära och viktiga de är för lyssnare. 

Att ha en studio innebär att ha mängder av dyra instrument och tillbehör, ifall man skulle behöva dem.

-jag ser alla som är väldigt beroende av spellistors streams lite somuftskepp, som plötsligt kan sprängas.

Det är riktiga streams, men det är inte streams som är relaterade till artisten direkt. Artisterna sitter då i en väldigt svår sits, när det finns 10 artister som gör likadan musik, och det blir svårt för artisterna att få lyssnare att följa just dem när många andra gör samma sak.

Identiteten i den typen av artisters låtar blir direkt bunden till spellistor och mängden streams artisten får, istället för musiken som artisten skapar. 

Problemet för artister som skapar musik åt spellistor blir att de missar en stor del av inkomstkällan också, och livespelningar, som är en av de viktigaste inkomstkällorna för en artist i normalfallet kan komma åt sidan när artister inte lyckas bygga en egen identitet. 

Charlie berättar om artister som skulle kunnat tjäna femtiotusen på en spelning, men istället för att ge sig ut bland människor så slavar de med ny musik i studion. När man pratar om streams på Spotify, måste man släppa en låt med en miljon spelningar för att kunna tjäna liknande summor. 

-Vad är jobbigast? Kontakta sångare, sitta och göra en hel låt och få släppt den, eller att spela ett gig?

Men trots allt finns det en förståelse för varför man lyssnar på spellistor, och de hjälper människor att snabbt hitta till den musiken de vill lyssna på. Det ger många en enkel väg in till att lyssna på ny musik de aldrig hört förut, och upptäcka genrer som man kanske inte hört tidigare.

– listornas innehåll tycker jag är bra, de ger ju det som människor efterfrågar säger Charlie, men tycker att det skulle varit bättre om listor kunde baseras mer på musikens kvalitet och inte producentens kontakter.

Ett pedalbord, med effekter för gitarrer. Foto: William Frendin

Text och bild: William Frendin.