Categories
Grupp 2 -21 Uncategorised

Verkstaden som kämpar när cykelvägarna körs på igen

Verkstaden som kämpar

när cykelvägarna körs på igen

När våren närmar sig kommer även cyklarna. Istället för att ta spårvagnen eller bilen till jobbet att rulla på två hjul för att ta sig fram. De tomma cykelvägarna har blivit fulla av ivriga cyklister igen och med det återvänder cykelsäsongen.  

_______________________________________________________

Foto & text: Eric Länje

_______________________________________________________

Cykelverkstäderna runtom i Göteborg har det fullt upp. En av dessa är cykelverkstaden hos Sportson på Vasagatan. Precis utanför affären kommer cyklisterna i full fart framåt längs cykelvägen som sträcker sig längst hela gatan. För en månad sen var det bara de modiga cyklisterna med flera plagg på sig som vågade cykla i kylan. 

Verkstaden hos Sportson har fått förberedda sig inför den kommande säsongen eftersom de visste att det kunde bli mer än vanligt i år under pandemin. Exakt hur mycket mer det skulle bli var oklart men Tobias Belforth som är butikschef är medveten inför vågen av uppkommande cyklister. 

— En cykelbutik i Sverige går alltid i cykler. Så det är såklart att det kommer att vara hög press under maj, juni och juli. Sen trappas detta ner ju succesivt. Vi har att göra här. Mycket grejer bakom kulisserna, säger Belforth. 

Foto: Eric Länje

Tobias Belforth har varit butikschef i bara några månader i affären men haft ett livslångt cykelintresse. Under sin tid som butikschef har han upplevt det ökade trycket mer och mer som finns både i verkstaden och affären. Även om det inte är maj än och cykelsäsongen har inte dragit igång på riktigt, kan det upplevas som Tour de France med alla cyklister som finns ute i Göteborg. Orsaken är inte enbart att gräset börjar bli grönt igen och himlarna blir blåa. Pandemin har även satt sina spår i cyklingen. 

— Det är mer och mer folk som inte är vana med att köpa cykel som kommer in

— Hela grejen under corona är att folk väljer istället för att åka buss och spårvagn kanske att ta en cykel istället då. Istället för att åka utomlands på en semester väljer de att cykla i sitt egna land. Det är mer och mer folk som inte är vana med att köpa cykel som kommer in, säger Belforth

Göteborg: En cykelstad

Att cykla har alltid varit ett populärt sätt att föra sig framåt i Göteborg. Enligt Göteborg stad sker över 100 000 cykelresor varje dag. Det motsvarar minst sju procent av alla sätt som det går att resa med i Göteborg. Stora pendlingscykelbanor byggs över allt i staden och ett cykelnät på 813 kilometer håller på att byggas ut. Staden har som mål att vi 2025 att tre av fyra göteborgare ska tycka att cykla i Göteborg är attraktivt. Men vad är det som egentligen lockar folk in med cykling i Göteborg? 

—Jag tror det är ganska attraktivt över hela landet. Men i Göteborg är det väldigt problematiskt att ta sig med spårvagn och buss. Det tar väldigt lång tid. Göteborg är ganska litet, så att cykla kan man bara gör hur snabbt och enkelt som helst. Därför tycker många det är bekvämt och enkelt att ta cykeln, säger Belforth

Ökning av reparationer

Nere i källaren av butiken finns verkstaden där dagens reparationer står uppradade och upphängda. Allt ifrån mountain bikes, elcyklar, barncyklar, tävlingscyklar och pendlingscyklar. Med fler cyklister innebär detta givetvis fler reparationer. På arbetsbänken ligger handskar täckta i cykelolja. Lådor av skruvar och muttrar staplas på varandra och efterliknar en mindre version av Empire State Building. Skruvmejslar och spännen i alla olika typer står upphängda på väggen, redo att används och sätta ännu en cyklist tillbaka på vägarna.

—De vanligaste (reparationer) som folk kommer in med, vi har ju väldigt mycket pendlingscyklister. Det som är vanligt är ju punka såklart. Byte av kedja, kassett och såna grejer. Själva drivlinje grejen. Och så byte av bromsbelägg och att hålla cykeln i belägg. 

Flera typer av kunder

Kunderna strömmar ut och in ur affären likt myror i en myrstack. När en belåten kund lämnar affären kommer nästa kund direkt. En liten kö står utanför affärer och väntar tålmodigt på sin tid. Alla med olika anledningar i dessa pandemitider. 

— De vanligaste köparna är allt ifrån yngre folk som har skaffat sitt första jobb som behöver en cykel för att ta sig till jobb, skola och så vidare. Till medelåldersgruppen som bara vill köpa en ny cykel helt enkelt, säger Belforth. 

— Det är ju såklart positivt att vi säljer cyklar men sen så har vi kanske inte fullt så mycket cyklar som vi skulle vilja haft såklart

Enbart i den stora variationen av cyklarna i affären är det tydligt att målgrupperna är många. Klassiska modeller som Crescent och Monark i olika färger står på uppvisning i affären. Cyklar för de som gillar det traditionella. Till detta finns även märken som är svårare att få tag på som exempelvis Apollo, en racehybrid. Pandemin betyder även vissa cyklar har varit svårare att få tag på med begränsade lager och utbud.

—Det är väldigt tryggt att vi är Sportson för vi har massa olika märken som vi kan arbeta med. Det är svårare för vissa andra handlare som har mindre antal märken. För att vi har samma typ av cykel, så kanske vi har flera olika varianter då. Det blir enklare att välja om det är slut på en variant. Det är ju såklart positivt att vi säljer cyklar men sen så har vi kanske inte fullt så mycket cyklar som vi skulle vilja haft såklart. Men vi är en stor kedja så vi har säkrat upp ett stort lager.
 

—Det är väldigt tryggt att vi är Sportson för vi har massa olika märken som vi kan arbeta med. Det är svårare för vissa andra handlare som har mindre antal märken. För att vi har samma typ av cykel, så kanske vi har flera olika varianter då. Det blir enklare att välja om det är slut på en variant. Det är ju såklart positivt att vi säljer cyklar men sen så har vi kanske inte fullt så mycket cyklar som vi skulle vilja haft såklart. Men vi är en stor kedja så vi har säkrat upp ett stort